Pontonul paralel – Gala Premiilor Participarii Publice
Site Index

Pontonul paralel

aprilie 7, 2021 / Le facem statuie oamenilor civici

Văzut de pe hartă, parcul Herăstrău pare unul dintre cele mai mari parcuri din București. Văzut din teren însă, până în anul 2017, parcul era o capcană pentru trecători. Ocolirea parcului era imposibilă în partea nordică, singura cale de acces fiind o trecere de cale ferată nesecurizată. Pentru unii dintre pietonii și bicicliștii care s-au aventurat pe acolo de-a lungul timpului, acea capcană s-a dovedit a fi mortală. Astfel, în prima parte a anului 2017, două persoane și-au pierdut viața pe acel pod administrat de Căile Ferate Române. Tot atunci, autoritățile bucureștene au luat decizia să închidă accesul pietonilor permanent în partea de nord a Parcului Herăstrău. Teoretic, parapetele și paznicii plantați de primărie doreau siguranța pietonilor. Practic, asigurau liniștea autorităților care nu ar mai fi fost trase la răspundere pentru lipsa de accesibilizare a parcului.

Dar Asociația HaicuBicla nu a fost mulțumită de felul în care autoritățile ascundeau gunoiul sub preș, așa că a început o amplă campanie de convingere a decidenților că parcul trebuie să fie public și accesibil în integralitatea lui. Timp de patru luni au fost în audiențe la Primăria Generală, s-au întâlnit cu consilieri generali și deputați din toate partidele pentru a propune o soluție alternativă și sigură pentru ocolirea parcului. După mai multe apariții în presă și după lansarea unei petiții semnată de peste 2700 de persoane, autoritățile au început să se gândească mai serios la o soluție tehnică sigură și accesibilă pentru pietoni, indiferent de vârstă și de condiția fizică.

Până când va fi construit un pod pietonal permanent și accesibil, autoritățile au ales un compromis tehnic sub forma unui ponton pietonal care poate fi utilizat chiar și de persoanele cu dizabilități. Circuitul autorizațiilor și discuțiilor între instituțiile statului a durat aproape două luni, în timp ce montarea pontonului a durat o singură zi. Fără doar și poate, Asociația HaicuBicla și-a făcut datoria față de comunitate, conectând autoritățile la problemele reale legate de siguranța cetățenilor în spațiul public. Însă, pentru a construe punți și pontoane între autorități și decidenți, astfel încât acestea să lucreze în interesul publicului, ar trebui înființată o asociație nouă: Asociația HailaTreabă!

 

 

Le facem statuie oamenilor care nu s-au pierdut cu firea. Oamenilor care au reușit, fără pile și relații, să facă un oraș mai bun pentru ei și pentru toți ceilalți. Să oprească poluarea apelor, betonarea parcurilor și încălcarea legii chiar de autorități.